https://www.facebook.com/kemikaliedetektiven

MILJÖFARLIG MILJÖBUSS !

Aktivister hallå - bojkotta de nya biogasbussarna! Och de fula sätena. Álà 80-tal! Vem dikterar  egentligen bussinredningsmodet? -Nån plyschfabrikant i Uzbekistan? Man fokuserar på  förnyelsebart bränsle men glömmer resten. Hur hållbart  är det?

Igår försökte jag andas minimalt i en plastbubbla. För att undgå den misstänkt bromerade, brännande bouquen av lim- och kemikaliefabrik  I en typisk puckelryggig biogas-47:a  anno 2010 med bacill- och lusäggsväkomnande säten på väg från Djurgården. För att hållbara spårvagn 7 anno 1910 med detektivvänliga träbänkar inte längre trafikerar sträckan pga spårarbeten.   
Medan en bebis bekymmerslöst jollrade i sin vagn och ett par diskuterade -  inte vad det var för fränt de drog in i  lungorna eller om det skulle kunna påverka helgpotensen - utan vad de skulle ha för färg på badrumskaklet och se för film (-kanske Stefan Jarls senaste?),  funderade  jag på vilka avtryck  plastgaserna (via typ 200 grunda andetag) skulle kunna ge i mitt blod.  För att inte tala om bussförarens.
Om en soffa kan förändra blodbilden hos en professor (se Impotensmadrassen) så kan väl en buss förändra den hos sin förare. Särskilt om det handlar om liknande hormonstörande bromerade flamdämpningsmedel*?  
Som anställd har man rätt att få svar på  om 30 ‘värstingkemikalier’ finns i arbetsmiljön enligt paragraf 33 i Reach (dock ej ”brommisar”). Jag frågade chauffören vad hon tyckte om att köra omkring i en liten gaskammare. 
-Det händer att bussförare får problem med lukten i nya bussar, sa hon, som själv inte märkt nåt. De flesta vänjer sig, trodde hon och lukten försvinner ju så småningom som den gjorde i de blå bussarna. Vart är frågan. Till isbjörnarar, köttfärs eller miljötippen?
-Dom kommer snart att gå sönder och bytas ut, sa en annan chaufför i en mindre luktande etanolbuss, när jag frågade om kvaliten.  
-De är trafikfarliga, har ett bakparti som skjuter ut i gatan när de svänger (?**). 
Men dom är ju helt nya, sa jag häpet! Och dom ska köpa in 250 till på ett år! -SL har väl inte råd med bra bussar från Scania eller Volvo, svarade chaffisen.
Volvo anlitade ett ”nästeam” för att garantera icke offensiv lukt i sina bilar. Undrar om tillverkaren av den underbara Tvärbanan också gjort det? Där är det trevlig luft (men vad är det för säten?- måste åka o kolla) medan en halvtimme under jord i T-banan motsvarar typ ett dygn på den starkt förorenade Hornsgatan i partikelbelastning. Det hävdade forskare vid Karolinska Institutet för några år sen.  Det är småttigheten och inte hormonstörigheten som är problemet när det gäller såväl dubbdäckspartiklar som vulkanaska. Och resursslöseriet när det gäller det mesta. Utom möjligen hyrhojar, eko-scotrar (det stod en sån på gatan bredvid idag)  eller egenhändigt ihopsnickrade trampbilar i FSC-märkt trä.  

* Det finns flera olika slags flamskyddsmedel på marknaden. De bromerade  (varav minst en kan finnas i bussar) sitter kvar länge. Utan att förhindra några bränder. De blir bara giftigare när det brinner…(se kap. Flamskyddad i Impotensmadrassen där det också beskrivs vad ‘hormonstörande’ innebär i praktiken).  I bussar kan det finnas flera olika sorters hormonstörare och flamdämpare.
* De röda biogasbussarna tillverkas av MAN i Tyskland. Solaris i Polen är en annan tillverkare, men de bussarna lär ska vara jättedåliga och plastiga. Läs om trådbussar i länk nedan.

Reach (värstinglista): http://kemikaliedetektiven.se/eu_lista.htm 
Tidigare inlägg: http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/?p=8 
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/luften-i-tunnelbanan-farligare-an-pa-hornsgatan-1.342563
http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/b1434.pdf (Hormonstörande flamskydd – HB CD)
http://www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/PM/PM2_04_flamskydd.pdf  
http://www.busstidningen.se/2009/08/22/250-nya-miljobussar-till-sl/ ( se Bosses inlägg om el-trådbussar)http://www.tbus.org.uk/news.htm (trådbussar)

Both comments and pings are currently closed.

6 Kommentarer to “MILJÖFARLIG MILJÖBUSS !”

  1. Maya skriver:

    Ja, det luktar förfärligt om både nya bussar och pendeltåg! Jag instämmer, det är som att andas i en plastbubbla! Jag står alltid nära dörrarna för att få en nypa luft när dem öppnas och ibland får jag hoppa av och vänta på nästa, för att jag inte står ut. Jag gjorde en resa från Södertälje för några år sedan, som blev lång. Jag hamnade i en helt ny vagn och jag fick stiga av och vänta på nästa tåg… och nästa… tills det kom ett äldre utvädrat tåg med gamla vagnar! Tack och lov!

    Jag är en sån där som aldrig sätter mig ner när jag åker buss eller tåg (t-bana). Jag står och hänger, det blir långt ibland, vanligtvis en 30 -45 min när jag ska ta mig in till stan. Det känns i benen men det är det värt! Jag vill inte att min rumpa ska koka av kemikalierna som finns i sätena eller att jag får dem på kläderna… Förfärligt att det ska vara så, vi som står borde få rabatt!

  2. [...] tidigare inlägg: http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/?p=296 Tänk om bussar kunde vara lika hälso-, miljö- och klimatvänliga som de gamla spårvagnarna. [...]

  3. [...] ämnen (se bulle), klorerade bekämpningsmedel, typ DDT, bromerade flamskyddsmedel (se biograf  buss), fenoler och polycykliska aromatiska kolväten (PAH – se förra inlägg).  Hormonstörande [...]

  4. [...] Men Naturvardsverket nämner bilbarnstolar och flamskydd (HBCD – samma som på bio och i miljöbussar!).  Flamskyddsbluffen? Är flamskyddsmedel onödiga i bilbarnstolar? (nyteknik.se  Läs mer om [...]

  5. [...] Har leksaken flamsäkrats med hormonstörande HBCDD som finns i bromerade biosalonger och vissa miljöbussar och som snart förbjuds eller TBBPA (kemi) eller PBDE (kemi). Kanske med nervgifter, typ [...]

  6. [...] en gång fanns i den gamla salongen (den äldsta i Stockholm). Betydligt värre än den bromerade buss som beskrevs i ett tidigare inlägg. Men med likartad lukt. Frääään. Jag gick efter halva [...]

Subscribe to RSS Feed